Klasy pierwsze na turystycznych szlakach

na turyst szlaku 2014 05W dniach 11 – 13 czerwca 2014 r. klasy 1 „f" i 1 „c" wraz z wychowawczyniami: p. Bożeną Zygmunt i p. Anną Półtorak – Gałuszą oraz nauczycielkami: p. Marią Skrzat i p. Moniką Franus były na wycieczce w Zakopanem, Tatrach, Gorcach i Krakowie. Wyjazd zorganizowały nasze wychowawczynie, ale było też kilka osób z klasy 3 „g". Naszym celem była wędrówka szlakami górskimi Tatr i Gorców oraz zwiedzanie zakopiańskich muzeów, Zakopanego i Krakowa.

Wyjechaliśmy bardzo wcześnie, ponieważ około godziny 14:00 mieliśmy zarezerwowane wejście do muzeów w Zakopanem. Najpierw zwiedziliśmy Muzeum Kornela Makuszyńskiego. Znajduje się ono w domu zamieszkiwanym niegdyś przez niego, dzięki czemu mogliśmy zobaczyć, w jaki sposób urządził mieszkanie znany pisarz. Było tam dużo jego książek, ale także obrazów i innych dzieł sztuki, które kolekcjonował. Pan przewodnik był bardzo miły oraz ciekawie opowiadał o życiu artysty. Następnie spacerkiem wzdłuż Krupówek udaliśmy się do Muzeum Tatrzańskiego. Podziwialiśmy piękne wyroby sztuki ludowej, oglądaliśmy eksponaty pochodzące z wykopalisk, zaznajomiliśmy się z florą i fauną Tatr. Po zakończeniu zwiedzania poszliśmy do kościółka na Pęksowym Brzyzku. Ten stary obiekt sakralny został wyremontowany od zewnątrz, jednak w środku pozostały dawne dzieła, między innymi piękne obrazy na szkle i rzeźby przedstawiające świętych. Na cmentarzu obok zostali pochowani wybitni mieszkańcy Zakopanego. Pochowano tam sportowców, artystów, wybitnych uczonych. Znajdują tam się groby głównie ludzi zasłużonych: naukowca Tytusa Chałubińskiego, bajarza Sabały, pisarzy: Kazimierza Przerwy – Tetmajera, Jana Kasprowicza, Kornela Makuszyńskiego, sportowców: Bronisława Czecha i Heleny Marusarzówny. Następnie zwiedzaliśmy ulicę Krupówki, po czym wjechaliśmy na Gubałówkę koleją linową. Mieliśmy tam trochę czasu, żeby się rozejrzeć, podziwiać widoki i zwiedzać. Następnie wędrowaliśmy szczytem do Butorowego Wierchu. Na dół zjechaliśmy podwójnym wyciągiem krzesełkowym. Było wtedy bardzo gorąco, dlatego cieszyliśmy się, że możemy skorzystać z przejazdu. Potem pojechaliśmy do domu noclegowego, gdzie mieliśmy się zatrzymać. Bardzo miło spędzało się tam czas, ponieważ były świetne warunki. W każdym pokoju znajdował się telewizor, zadbane meble, czyste łazienki, a na podwórku można było pograć w piłkę nożną, siatkówkę, itp. Jedzenie także było bardzo dobre, poza tym można było zamówić u właścicielki domu pyszne oscypki, które sama robiła, dzięki czemu mogliśmy mieć pewność, że były świeże.
Drugiego dnia musieliśmy wstać o 6:30, bo już o 7:30 było śniadanie. Następnie wyjechaliśmy do miejsca położonego bardzo blisko naszego domu, aby odbyć wędrówkę szlakiem turystycznym (Ścieżką nad Reglami) w Tatrzańskim Parku Narodowym. Podziwialiśmy tam piękno natury. Nasz przewodnik dużo opowiadał nam o Tatrach. Razem w Centrum Edukacyjnym TPN oglądaliśmy film o tatrzańskiej przyrodzie, następnie udaliśmy się do schroniska na Kalatówkach, skąd doskonale było widać wagoniki kolejki linowej na Kasprowy Wierch. Po krótkim odpoczynku udaliśmy się Ścieżką nad Reglami do Doliny Białego. Po drodze zwiedziliśmy pustelnię św. Alberta. Na koniec podeszliśmy pod skocznie: Wielką i Małą Krokiew. Pan przewodnik opowiedział nam o ich historii i pobitych na niej rekordach. Podziękowaliśmy mu za oprowadzenie i wyruszyliśmy na ulicę Krupówki na dalsze zwiedzanie. Byliśmy bardzo zmęczeni, ponieważ dość dużo czasu spędziliśmy w górach, ale z chęcią ponownie podziwialiśmy Zakopane. Na zakończenie dnia dla wszystkich chętnych nauczyciele zorganizowali wyjście do Term Podhalańskich w Szaflarach. Osoby, które się tam wybrały, po powrocie bardzo chwaliły to miejsce i mówiły, że chciałyby pójść tam jeszcze raz. Na zakończenie dnia zorganizowaliśmy ognisko razem z inną grupą, która również przebywała w tym gospodarstwie agroturystycznym. Przy pieczeniu kiełbasek razem miło spędziliśmy czas, ale tyko do godziny 10:00, ponieważ o tej porze rozpoczynał się pierwszy mecz Mistrzostw Świata w piłkę nożną i wszyscy chcieli go oglądać.
Trzeciego dnia mieliśmy więcej luzu, ponieważ plan zwiedzania nie był tak napięty jak we wcześniejsze dni. Po śniadaniu udaliśmy się do Obserwatorium Astronomicznego na Suhorze w Gorczańskim Parku Narodowym. Wjechaliśmy tam kolejką krzesełkową z Koninek. Po obserwatorium oprowadzał nas sympatyczny pan astronom, który już od wielu lat tam pracuje. Opowiadał nam o swoich badaniach, pokazał nam różne urządzenia, które astronomom ułatwiają pracę. Następnie wyjechaliśmy do Krakowa, gdzie zwiedzaliśmy Rynek i Sukiennice oraz zjedliśmy obiad w barze mlecznym. Około godziny 18:00 wyjechaliśmy do Leżajska, gdzie dotarliśmy około godziny 22:00.
Moim zdaniem wycieczka była bardzo udana. Cieszę się, że mogliśmy tyle zwiedzić i poznać inne miejsca. Bardzo podobała mi się atmosfera wyjazdu i mam nadzieję, że w przyszłym roku na wycieczce będzie równie miło.
Uczennica kl. 1 „f"

Zobacz film

Kanał YouTube

Gościmy

Odwiedza nas 46 gości oraz 0 użytkowników.